Τα 40 πολυτιμότερα αθλητικά brands

Το περιοδικό Forbes δημοσίευσε μια ανάλυση στην οποία παρουσιάζει τα 40 πολυτιμότερα αθλητικά brands του κόσμου. Παρακάτω θα δούμε αναλυτικά τα ευρήματα της ανάλυσης καθώς και τα χρήσιμα συμπεράσματα και στοιχεία που απορρέουν από αυτήν.

Αθλητικές εταιρίες

H αξία των επιχειρήσεων υπολογίστηκε σαν την αξία που θα είχε η επιχείρηση σε κατάσταση arms-length transaction, μείον την αξία που έχει μια ανάλογη επιχείρηση του ίδιου μεγέθους στην αγορά. Η Gatorade αποκλείστηκε από τις επιχειρήσεις της ανάλυσης καθώς η κατανάλωση των προϊόντων της δεν έχει άμεση σχέση με τον αθλητισμό.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Nike με αξία 15.9 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Nike αύξησε τα κέρδη της από 16 σε 24 δισ. δολάρια τα τελευταία πέντε χρόνια ενώ το μερίδιό της αυξήθηκε από 14% σε 19% την ίδια χρονική περίοδο. Στην δεύτερη θέση ακολουθεί το ESPN (αξία 11.5 δισεκατομμύρια δολάρια) τα λειτουργικά έσοδα του οποίου αναμένεται να ξεπεράσουν τα 3.2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2012. Την τριάδα κλείνει η Adidas η οποία αύξησε τις πωλήσεις της το 2011 κατά 13% φέρνοντας έσοδα της τάξεως των 12.9 δισ. δολαρίων. Την δεκάδα συμπληρώνουν τα τηλεοπτικά δίκτυα Sky Sports, YES, NESN, οι γνωστές μας Under Armour, Reebok, η εταιρία sports management IMG και η εταιρία  διαδραστικών υπηρεσιών και Internet, MLBAM. 

Διοργανώσεις

Η αξία της κάθε διοργάνωσης υπολογίστηκε με βάση την μέση τιμή των χορηγικών εσόδων, των εισιτήρια και των προϊόντων που πουλάνε κάθε αγωνιστική ημέρα.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Super Bowl και όχι άδικα. Η μέση αξία των διαφημίσεων του XLVI Super Bowl έφτασε τα $3.5 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με την Nielsen, 111.3 εκατ. άνθρωποι παρακολούθησαν το αγώνα στις ΗΠΑ ενώ 114 εκατ. παρακολούθησαν το show της Madonna κατά την διάρκεια του ημιχρόνου. Στην δεύτερη θέση βρίσκονται οι καλοκαιρινοί Ολυμπιακοί Αγώνες τα εμπορικά δικαιώματα των οποίων (media, tickets, sponsorships, licensing) για το 2009-12 υπολογίζονται στα 8 δισ. δολάρια, 47% παραπάνω από την προηγούμενη τετραετία. Τηντριάδα κλείνει το Παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου αξίας $147 εκατομμυρίων δολαρίων. Την δεκάδα συμπληρώνουν οι MLB World Series, NCAA Men’s Final Four, οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες, το Kentucky Derby, το UEFA Champions League, οι αγώνες της Daytona 500 και το MLB All-Star Week.

Αθλητές

Η αξία υπολογίστηκε με βάσει τα έσοδα των αθλητών από τις χορηγίες μείον την μέση τιμή των εσόδων υποστήριξης των 10 κορυφαίων αθλητών στο ίδιο άθλημα.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο Tiger Woods παρόλο που τα τελευταία δύο χρόνια οι εταιρίες TAG Heuer και Gillette απέσυραν τις χορηγίες τους λόγο των σκανδάλων. Στην δεύτερη θέση βρίσκεται ο Roger Federer, ο οποίος έχει μακροχρόνιες χορηγικές συμφωνίες με τις Nike, Rolex, Wilson και Credit Suisse. Την τρίτη θέση μοιράζονται οι Phil Mickelson, David Beckham και LeBron James με αξία 26 εκατ. δολάρια. Την δεκάδα συμπληρώνουν οι Kobe Bryant, Mahendre Singh Dhoni, Usain Bolt, Christiano Ronaldo και ο Sachin Tendukar.

Ομάδες

Η αξία των εταιριών/ομάδων υπολογίστηκε ως ένα μέρος της συνολικής τους αξίας η οποία δεν οφείλεται στο μέγεθος ή τα δημογραφικά στοιχεία της αγοράς, ή το μερίδιο από τα έσοδα που μοιράζονται με τις υπόλοιπες ομάδες του πρωταθλήματος.

Στην πρώτη θέση βρίσκονται οι New York Yankees οι οποίοι αξιοποίησαν τις αγωνιστικές τους επιτυχίες και δημιούργησαν έξτρα έσοδα από την διαχείριση του σταδίου τους, τις πωλήσεις αρωμάτων και το marketing των κολεγιακών αθλημάτων. Στην δεύτερη θέση βρίσκεται η Manchester United, τα εμπορικά έσοδα της οποίας αυξήθηκαν κατά 14% το 2012 αξίζοντας τα  191 εκατ. ευρώ. Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Real Madrid, η οποία είχε περισσότερα έσοδα από κάθε άλλη ποδοσφαιρική ομάδα την σεζόν 2010-11, της τάξεως των 695 εκατ. ευρώ. Την δεκάδα συμπληρώνουν οι Dallas Cowboys, Los Angeles Dodgers, Boston Red Sox, Bayern Munich, New England Patriots, Barcelona και Arsenal.

Σύγκριση

Στην παραπάνω φώτο συγκρίνουμε τις τρεις κατηγορίες αθλητικών brands και αυτό γιατί οι αθλητικές εταιρίες έχουν πολύ μεγαλύτερη αξία απ’  όση έχοyν τα υπόλοιπα αθλητικά brands. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η δέκατη σε αξία αθλητική εταιρία, η MLBAM, η οποία έχει “σχεδόν” την ίδια αξία με το Super Bowl (420 έναντι 470 εκατ. δολαρίων).

Μερικά χρήσιμα συμπεράσματα που προκύπτουν από την παραπάνω εικόνα:

  • Το Super Bowl και οι Ολυμπιακοί Αγώνες έχουν μεγάλη διαφορά από την τρίτη αθλητική διοργάνωση
  • Οι New York Yankess ξεπερνάνε σε αξία τους καλοκαιρινούς Ολυμπιακούς Αγώνες
  • 5 Ευρωπαϊκές και 5 Αμερικάνικες ομάδες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα
  • 2 Αγγλικές και 2 Ισπανικές ομάδες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα
  • 5 ποδοσφαιρικές ομάδες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα
  • 3 ομάδες baseball βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα
  • Δεν υπάρχει καμία ομάδα μπάσκετ στην πρώτη δεκάδα
  • Οι αξίες των ομάδων είναι μεγαλύτερες από εκείνων των διοργανώσεων με εξαίρεση τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Super Bowl
  • Ισοπαλία έχουμε στα αθλήματα που εκπροσωπούν οι αθλητές καθώς στην πρώτη δεκάδα βρίσκονται 2 μπασκετμπολίστες, 2 ποδοσφαιριστές και 2 golfers.
  • Τα υπόλοιπα αθλήματα είναι tennis, baseball, cricket και Athletics
  • Η συνολικά αξία 4 διοργανώσεων (MLB World series, MLB All star weekend, UEFA Champions League, FIFA World Cup) δεν ξεπερνάει την αξία του Super Bowl! (468 έναντι 470 -τα ποσά σε εκατ. ευρώ-)

About Dimitris Christodoulou

Marketing Analytics Manager at IRONMAN and Founder of Sportman.gr

Check Also

Ο απολογισμός του 17ου συνεδρίου της ΕλλΕΕΔΑΑ

Σύνεδροι όλων των ηλικιών κατέκλυσαν τo αμφιθέατρο των ΤΕΦΑΑ του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών παρακολουθώντας …