fbpx

Οι αριθμοί του Super Bowl

Στις εξέδρες του γηπέδου του Πανεπιστημίου του Φίνιξ, στο Γκλεντέιλ της Αριζόνα, θα μαζευτούν σήμερα (Κυριακή) ένα σωρό αστέρες της αμερικανικής show biz αλλά και χιλιάδες λάτρεις του αμερικανικού ποδοσφαίρου, οι τυχεροί που εξασφάλισαν το «μαγικό χαρτάκι». Γιατί πρόκειται για το Super Bowl, το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός στην άλλη άκρη του Ατλαντικού. Ο αγώνας των αγώνων. Η ημέρα όπου καταναλώνονται εκατομμύρια χάμπουργκερ, πίτσες, μπουρίτος και μπίρες. Τέσσερις ώρες που έχουν εξελιχθεί σε απόλυτη γιορτή για τη μισή υφήλιο.

Oι αθλητές των New England Patriots και των Seattle Seahawks θα κοντραριστούν με σκοπό την κατάκτηση του Vince Lombardi Trophy, του «Αγίου Δισκοπότηρου» για το πρωτάθλημα αμερικανικού φούτμπολ NFL. Αυτός ο αγώνας θα είναι το 49ο Super Bowl, όπως ονομάζεται ο μεγάλος τελικός, στην ιστορία και όπως συμβαίνει πάντα θα είναι το εμπορικότερο αθλητικό γεγονός της χρονιάς. Αν δεν το πιστεύετε, κάποιοι από τους παρακάτω αριθμούς θα σας το αποδείξουν.

Vince Lombardi Trophy
Vince Lombardi Trophy

Το NFL (National Football League) είναι ένα πρωτάθλημα ανεξάρτητο, που δεν ελέγχεται από καμία διεθνή ομοσπονδία ή ανώτερο θεσμό. Οι 32 ιδιοκτήτες ομάδων του NFL είναι ξεκάθαροι σε ένα πράγμα: στόχος της λίγκας τους είναι να απολαμβάνει το θέαμα ο κόσμος αλλά κυρίως να γεμίζει η δική τους τσέπη. Το εντυπωσιακό είναι ότι οι δύο στόχοι αλληλοσυμπληρώνονται. Οσο πιο συναρπαστικός είναι κάθε αγώνας τόσο περισσότερα έσοδα εισρέουν σε μια λίγκα δημοκρατική, όπου υπάρχει όριο αποδοχών. Ολες οι ομάδες ξεκινούν ακριβώς με τα ίδια χρήματα προς ξόδεμα, όλες ξεκινούν με τις ίδιες συνθήκες, όλες μπορούν να φτάσουν μέχρι το «Λομπάρντι», όπως ονομάζεται το τρόπαιο του Super Bowl. Επιπλέον, ποτέ δεν γίνονται επενδύσεις μεγαλύτερες των εσόδων. Εδώ δεν υπάρχουν παθητικοί ισολογισμοί ή ριψοκίνδυνες επενδύσεις που προσβλέπουν σε ανταποδοτικά οφέλη στο μέλλον. Δεν γίνονται πιστώσεις, παρά μόνο κυκλοφορεί χρήμα υπαρκτό, εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια που προέρχονται από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, το merchandising, τις διαφημίσεις… Τα εισιτήρια γίνονται ανάρπαστα και οι 32 ομάδες περιλαμβάνονται στη λίστα Forbes με τους 50 πιο πλούσιους αθλητικούς συλλόγους του πλανήτη!

Και, κάπως έτσι, η τιμή του διαφημιστικού σποτ που θα παίξει στο κανάλι NBC στα διαλείμματα του αυριανού Super Bowl έχει εξακοντιστεί στα 4,5 εκατ. δολάρια για 30 δευτερόλεπτα τηλεοπτικού χρόνου! Τη διαφήμιση του γεγονότος «αναλαμβάνουν» και οι ελαφρά ντυμένοι (και καλοπληρωμένοι) «Αγγελοι» της εταιρείας εσωρούχων «Victoria Secret». Οσο για το σόου της ανάπαυλας του αγώνα, αναδεικνύεται στο κορυφαίο μουσικό γεγονός της χρονιάς για την τηλεόραση, καθώς το παρακολουθούν περισσότερα από 115 εκατ. άτομα! Φέτος θα εμφανιστούν η σούπερ σταρ Κέιτι Πέρι και ο θρυλικός Λένι Κράβιτς.

 Για τη συντριπτική πλειοψηφία των 7 δισ. κατοίκων αυτού του πλανήτη το Super Bowl είναι ένας παντελώς αδιάφορος αγώνας σε σχέση με τον τελικό του Μουντιάλ ή του Τσάμπιονς Λιγκ. Για τους κατοίκους των ΗΠΑ, όμως, της πλουσιότερης χώρας στη γη και «πατρίδας» του επαγγελματικού αθλητισμού, η σημερινή ημέρα παίρνει τη μορφή εθνικής εορτής. Οι ειδικοί εκτιμούν πως περίπου 115 με 120 εκατ. άνθρωποι, αριθμός που θα αποτελέσει απόλυτο ρεκόρ για τη χώρα αφού μιλάμε για παραπάνω από το 1/3 του συνολικού πληθυσμού(!!!), θα παρακολουθήσουν τις προσπάθειες των παικτών μπροστά σε τηλεοπτικές οθόνες (περίπου 180 εκατ. θα το κάνουν σε παγκόσμιο επίπεδο).

Για να είμαστε ειλικρινείς, από όλους αυτούς που θα παρακολουθούν την αναμέτρηση, ούτε καν οι μισοί (46,8%) θα νοιάζονται για το αν οι Patriots και οι Μπιλ Μπέλιτσικ(προπονητής), Τομ Μπρέιντι (κουόρτερμπακ και αρχηγός τους), κατακτήσουν τοντέταρτο τίτλο στην ιστορία τους ή αν οι Seahawks των Γουίλσον, Λιντς και της «Legion of Boom» (μίας εκ των καλύτερων αμυντικών γραμμών στην ιστορία) καταφέρουν να διατηρηθούν στην κορυφή για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, κάτι ιδιαίτερα σπάνιο στο NFL. Όλοι οι υπόλοιποι θα συμμετέχουν απλά για την παράδοση, την παρέα και το όλο εορταστικό κλίμα.

Φυσικά για να υπάρξει εορταστικό κλίμα, θα πρέπει να γίνουν και οι απαραίτητες αγορές. Σύμφωνα με μελέτη της αμερικανικής συνομοσπονδίας λιανικού εμπορίου (NRF), οι καταναλωτές στις ΗΠΑ θα ξοδέψουν φέτος το αστρονομικό ποσό των 14,3 δισ. δολαρίων (12,7 δισ. ευρώ). Ο κάθε ένας που θα δει το ματς θα ξοδέψει, κατά μέσο όρο, 77,88 δολάρια για να αγοράσει φαγητό (οι φτερούγες κοτόπουλου έχουν την τιμητική τους στο Super Bowl), ποτά, στολισμούς, εμφανίσεις και αξεσουάρ ομάδων μέχρι και νέες τηλεοράσεις και συστήματα ήχου.

There is no business like... Super Bowl business
There is no business like Super Bowl business

Μιας που αναφέραμε τις τηλεοράσεις, ένα μεγάλο κομμάτι των τηλεθεατών θα παρακολουθήσει το αποψινό γεγονός αποκλειστικά για τις διαφημίσεις. Η Κυριακή του Super Bowl είναι, παραδοσιακά, η ημέρα των τηλεοπτικών διαφημίσεων. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας και του πλανήτη γενικότερα, περιμένουν αυτή την ημέρα για να λανσάρουν τις σημαντικότερες διαφημιστικές καμπάνιες. Αυτές θυμίζουν παραγωγές του Χόλυγουντ τόσο στη δημιουργία όσο και γιατί πρωταγωνιστούν μεγάλα ονόματα του κινηματογράφου, της τηλεόρασης, της μουσικής, κλπ.

Με τόσα εκατομμύρια μάτια στραμμένα στις οθόνες το διαφημιστικό ενδιαφέρον χτυπάει κόκκινο και τα τηλεοπτικά δίκτυα που μεταδίδουν τον αγώνα (NBC για το 2015) και το μουσικό σόου του ημιχρόνου (άλλη μία παράδοση του Super Bowl εφέτος θα τραγουδήσει η Κέιτι Πέρι) ζητούν υπέρογκα ποσά για να παραχωρήσουν διαφημιστικό χρόνο. Η τιμή για διαφημιστικά σποτ 30 δευτερολέπτων έφτασε τα 4,5 εκατ. δολ. (4 εκατ. ευρώ), ποσό αυξημένο κατά 12,5% από πέρυσι και κατά 11.900% σε σχέση με το 1ο Super Bowl, το 1967. Συνολικά, οι διαφημιστές θα δώσουν στο NBC σχεδόν 359 εκατ. δολ.. Αν νομίζεται πως τα ποσά αυτά είναι υπερβολικά, πρέπει να ξέρεται πως βάζοντας στη συνάρτηση όλους τους παράγοντες οι ειδικοί καταλήγουν πως μία διαφήμιση μισού λεπτού προσφέρει στον διαφημιζόμενο προβολή αξίας 10 εκατ. δολαρίων.

Εκτός από τα εκατομμύρια που θα δουν το Super Bowl σε σπίτια και σπορ μπαρ θα υπάρχουν και οι 73.000 φίλαθλοι που θα πραγματοποιήσουν ένα από τα μεγαλύτερα όνειρα τους παρακολουθώντας το σπουδαίο γεγονός από τις θέσεις του σταδίου«Πανεπιστήμιο του Φοίνιξ» (το εν λόγω ακαδημαϊκό ίδρυμα είναι απλά ο χορηγός ονόματος και όχι ιδιοκτήτης του γηπέδου) στην πόλη Γκλέντεϊλ (προάστιο του Φοίνιξ) της Αριζόνα. Η φιλοξενία του Super Bowl θα έχει για την ευρύτερη περιοχή του Φοίνιξ οικονομικό αντίκτυπο 500 εκατ. δολαρίων (443 εκατ. ευρώ), στοιχείο που καταδεικνύει γιατί οι αμερικανικές πόλεις κάθε χρόνο «σφάζονται» για την ανάληψη της διοργάνωσης.

Οι αρχικές τιμές πώλησης των εισιτηρίων μέσω του NFL κυμαίνονταν από τα 800 στα 1900 δολάρια (710 – 1900 ευρώ), οι οποίες μοιάζουν υψηλές αλλά και δικαιολογημένες. Όσοι κατάφεραν ν’ αποκτήσουν ένα μαγικό χαρτάκι με αυτά τα ποσά είναι οι τυχεροί της υπόθεσης. Όσοι δεν μπόρεσαν απευθύνθηκαν στη δευτερογενή αγορά, όπου οι κάτοχοι εισιτήριων τα επαναπροωθούν. Προσοχή, δε μιλάμε για «μαύρη αγορά», αλλά επίσημες αγοραπωλησίες από εξειδικευμένες ιστοσελίδες συμπεριλαμβανομένης και αυτής του NFL. Σε όλη την περίοδο μέχρι και τις αρχές του χρόνου η μέση τιμή για ένα εισιτήριο σκαρφάλωσε στα 3.700 δολάρια (3.300 ευρώ). Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, όπου έχουν γίνει γνωστές οι δύο φιναλίστ που θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους, η μέση τιμή σκαρφάλωσε ακόμα περισσότερο φτάνοντας τα 10.352 δολάρια (9.000 ευρώ), κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην ιστορία. Όσοι αυτοί τη στιγμή ψάχνουν για το «κλειδί» που θα τους επιτρέψει να δουν από κοντά τη σύγκρουση των δύο ομάδων θα πρέπει να είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν από 8.000 δολάρια (7.000 ευρώ) για τη χειρότερη δυνατή θέση ή το εξωφρενικό ποσό των 65.000 δολαρίων (57.500 ευρώ) για μία θέση VIP.

Let the... business game begin!
Let the… business game begin!

Τελευταίος σε σειρά, αλλά σίγουρα όχι σε σημασία, τομέας στον οποίο θα αναφερθούμε είναι το στοίχημα. Το Super Bowl δεν είναι μόνο το κορυφαίο τηλεοπτικό γεγονός στην Αμερική, αλλά και το αθλητικό γεγονός με τα μεγαλύτερα στοιχηματικά πονταρίσματα. Η Αμερικανική Ένωση Παιχνιδιών, ο κοινός φορέας των καζίνο της χώρας, υπολογίζει πως γύρω από το σημερινό ματς θα παιχτούν 100 εκατ. δολ. (88,6 εκατ. ευρώ). Αυτά θα πονταριστούν επίσημα υπό το φως της νομιμότητας. Στην «αρένα» του παράνομου τζόγου, ωστόσο, θα ριχτούν περίπου 3,8 δισ. δολάρια (3,4 δισ. ευρώ). Εκεί, οι «άρρωστοι» με το στοίχημα θα έχουν το δικαίωμα να ποντάρουν ακόμα και στην ακριβή διάρκεια του εθνικού ύμνου των ΗΠΑ, που θα ψαλεί πριν την έναρξη του ματς.

Με New England Patriots και Seattle Seahawks να θεωρούνται ακόμα και από τους μπούκς ισοδύναμοι, κανείς δεν ξέρει σε ποια χέρια θα καταλήξει το βαρύτιμο τρόπαιο. Αυτό που όμως είναι 100% σίγουρο, είναι πως δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια αλλάζουν χέρια, ακόμα και αυτή τη στιγμή, εξαιτίας αυτής της αθλητικής αναμέτρησης που αποτελεί την επιτομή του επαγγελματικού αθλητισμού και της αθλητικής βιομηχανίας.

Πηγές:  nfl.com, nbcnews.com, newsweek.com, efsyn.gr, sportandbusiness.gr

About Dimitris Christodoulou

Marketing Analytics Manager at IRONMAN and Founder of Sportman.gr

Check Also

Racecheck; Ένα Ελληνικό startup για την αξιολογήση αθλημάτων αντοχής

Τον περασμένο μήνα είχα την χαρά να συναντήσω τον Αλέξανδρο Τάντη, CEO και co-founder της Racecheck στα γραφεία τους στο Λονδίνο. Μαζί …